Passo dello Stelvio

Kalusto: Honda VFR 1200 X Crosstourer & Suzuki V-Strom 650
Ryhmä: Team Campari Jussi & Johanna ja Lohjan tutkapari
Päiväreissulla jossain Alpeilla

Taasen oli kauan odotettu matka eurooppaan tulossa ja pääsimme 7.8 Lohjalla ystävien luona yökyläilyn jälkeen liikkeelle 8.8 aamun koitteessa. Keula kohti Länsi-satamaa ja hyppäsimme kello 10.30 lähdöllä Eckerö Linellä Tallinnaan. Kesä näytti vihdoin paremmat puolensa ja pääsimme aloittamaan matkan hyvässä kelissä. Läksimme ajamaan kohti Pärnua ja sieltä Liettuan läpi Latviaan Panevezysiin. Siellä majoituimme Hotel Verslo Klasessa 43€/ yö kahdelta hengeltä ja prätkät lukkojen takana tallissa. Ravintolaa paikassa ei ollut mutta henkilökunta neuvoi meidät käymään lähikaupassa ja sen jälkeen vielä opastivat meidät hotellin katolle olevalle terassille. Siellä sitten nassutettiin punaviiniä ja kaupan eväitä lämpimässä kesäillassa. Ei huono aloitus ja jotain opittavaa suomalaisille majapaikoille.. Päivän ajot 460km. Reissu on alkanut.
Tunnelma oli siis kohdillaan ja aamulla kelpo aamiaisen jälkeen oltiin tienpäällä jo n. 08.30. Tavoitteena ajaa Varsovan itäpuolelle hieman etelään Minsk Maziwieckistä perus tienvarsi hotelliin nimeltä TIRest. Matka tökki erilaisten tietöiden vuoksi melko säännöllisesti, mutta tuo ei fiilistä vienyt, maassa maan tavalla eikös. Perillä oltiin pitkän lounastauon kanssa n. iltapäivä viideltä. Hotelli oli ihan hyvä ja paljon isompi paikkana kuin mitä luulin. Perus rekkapena-paikka positiivisessa mielessä. Hintaa ottivat kahdelta hengeltä aamiaisen kanssa huimat 33€. Tätäkin paikkaa voi suositella, jos tarkoitus on vain ladata akut ja jatkaa matkaa. Illallinen muutamalla oluella ja terävällä maustettuna oli hyvän makuinen ja erittäin edullinen. Reissua päivälle tuli aika jämpti 500km.
10.8 jatkettiin heti aamiaisen jälkeen kohti etelää. Sää oli edellispäivien kaltainen, aamusta asti aurinkoa ja mahtavaa ajokeliä. Päivän ajoreitti kulki ensin Auswitchiin mieltä pahoittamaan ja sieltä kohti majoitusta Slovakian puolelle pieneen Trstena nimiseen kylään. Auswitchiin päästiin ruuhkaisen liikenteen vuoksi vasta puolen päivän jälkeen. Väkeä oli kuin KooVee:n maalilla mutta sekaan sovittiin mekin. Sää oli jo tuskaisen kuuma, +36 ja ajokamat päällä visiitti keskitysleirille jäi aika kompaktiksi. Sen verran on vierailusta sanottava, ettei pariin tuntiin huuli juuri lentänyt kypäräpuhelimissa. No matkaa majoitukseen ei ollut kuin sen 130 km jäljellä. Jälleen aivan mahtavan tien päässä sijaitseva Penzion Ustie tarjosi oikeata luonnon rauhaa, maittavaa illallista terassilla ja erinomaisen hinta/laatusuhteen. 23€ kahdelta, tosin aamiainen taisi maksaa 2,5€ per lärvi. Matkaa tuli n. 450km tälle päivälle.
11.8 Edelleen matkapäivä. Lähtö aamulla varhain. Tämä oli jo osoittautunut viisaaksi tavaksi päästä liikkeelle ilman helvetillistä hikilähtöä. Muutama aamupäivän tunti toi mukavan startin ajopäiviin. Kohteena tänään meillä oli jälleen uusi maa Unkari ja siellä vanha pikkukaupunki Györ. Perillä tietöiden vuoksi pikku suunnistus-stiplu, mutta muuten ajopäivä sujui ilman mitään draamaa. Tosin iltapäivän lämpö perillä oli taas korkealla mutta tähän jo vähän alkoi tottumaan. Tarpeeksi juomaa ja riittävästi ruokaa, niin suomipojankin kone toimii vähän kuumemmassakin olosuhteessa. Hotelli Duna Panzio otti meidät lämpimästi vastaan ja saimme käyttöömme hotellin omistajan oman lukitun autopaikan. Liekö ukko lämmennyt, kun ymmärsi, että olemme Suomesta. Sukulaiskansaa nääs. Hintaa kivalla hotellilla mainion aamiaisen kanssa oli 48€ kahdelta. Györ paikkana on todella kaunis vanha kaupunki, rauhallinen tunnelma ja riittävästi nähtävää jokineen päivineen. Matkaa päivälle tuli vain reilu 300km. Tämä oli viimeinen paikka jonka olin etukäteen kellottanut ja varannut, nyt sitten koittaisi vapaaherrailu ja suunnittelua oli hyvä tehdä erinomaisten oluiden ja hyvä sapuskan äärellä.
12.8 Päätetty oli jo etukäteen, että Itävalta on pääkohteena tänä vuonna. Ainakin yhtenä niistä. Alunperin tarkoitus oli ajella lähelle Grazia, Route 69 hotelliin ja hieroa myös Mariborin läheltä eteenpäin kohti itävaltaa. Tämä kuitenkin hylättiin ja päätimme ajaa Itävaltaan vähän suorempaa reittiä. Lounasta syötiin Bad Schönaussa ja siitä hieraistiin Bergler Stuben nimiseen moto-hotelliin kilsan korkeuteen. Tämä vähän huolimattomasti valittu paikka osoittautui täyden kympin majoitukseksi. On vaikea kuvailla miten siisti mesta on, mutta tänne kannattaa poiketa jos vain on mahdollista.
 Suuren suuri autotalli pyörän pesua ja huoltoa varten, kaikki välineet ja aineet ym. saatavilla ja kunnon pesurit, kompurat sun muut. Paikka on ääri siisti alppityylinen isohko talo tai villa ja mikä parasta yöpyminen puolihoidolla 48€/hlö. Ja se illallinen.. Ai että, isäntä itse on entinen huippukokki. Taloa ympäröi omat kilipukit ja muut pihan eläimet.. Aamulla kun parvekkeelta katselin nummelle vuoren juurelle, niin siellä kauriit kisailivat keskenään. Mikä idylli. Ei jäänyt viimeiseksi kerraksi tämä visiitti.
13.8 Aamulla koitti muutamien mutkapätkien kautta siirtyminen tuttuun ja turvalliseen Motorrad Hotel Iselsbergerhoffiin. Tämä on pomminvarma mesta niille, jotka pitävät motohenkisistä paikoista, hyvästä keittiöstä ja vähän yksinkertaisemmasta olemisesta. Paikka jälleen täynnä motoristeja ja tuhannen ja yksi bemarin prätkää. Tästä olen aiemminkin kirjoitellut, siis lyhyesti, suosittelen. Tuossa muutamassa päivässä ajeltiin passoja ja nautiskeltiin taas mm. Grossclocknerista.
Honda pestynä, Bergler Stubn, Itävalta
15.8 Ajeltiin sitten Italian puolelle Garda järvelle. Halusimme päästä vuoren rinteelle ja varasimme sieltä yhdeksi yöksi majoituksen Hotel PIccolasta. Majoituimme neljälle tarkoitettuun huoneistoon, jossa oli omat terassit, keittiöt sun muut heebelit. Löytyipä jopa uima-allas ja pitihän se testata. Rentoa illanviettoja ja kävelyä pikku kylässä Gardan loistaessa kaukana alhaalla.
16.8 Ajoa alamäkeen 12,7 km ja päädyimme sitten yöpymään lisää Gardalla ja nyt sitten Limone Sul Gardan aivan keskustassa. Majoitus oli perustason hotellissa Hotel Garnissa. Siisti mesta ja kaikinpuolin käypäinen sijainti. Limonessa ollaan oltu monta kertaa ja se eroaa edukseen Riva de Gardasta pienuudellaan ja huomattavasti pienemmällä turisimeiningillään.  Italialainen rentous ja stressittömyys sopii meille, aina vain. Gardalla oleilun aikana ei tehty mitään ihmeellistä, vähän shoppailua, vähän enemmän ruokaa ja punaviiniä ja vielä vähän enemmän ulkoilmakonsertteja ja muita juomia. Siis lomaa.
Gardajärvi, Limone sul Garda
17.-19.8 Italiasta ajeltiin alppien yli Garmisch-Partenkircheniin pariksi yöksi. Saatiinpa matkalla jopa sadetta, ihan ekaa kertaa. No matka ei kaksisen pitkä ollut mutta erinäköisten liikenneonnettomuuksien ym. alppihärdellien vuoksi aikaa kului puolet ajopäivästä. Garmischiin päästiin iltapäivän lopulla ja sopuhintaan oltiin etukäteen varattu Atlas Posthotel aivan keskeltä cityä. Pyörät saatiin talteen kuten sovittu oli ja taas oli pari päivää aikaa nauttia kauniista kaupungista ja sen nähtävyyksistä. Täältä oli pakko jo laittaa kerhollekin kortti kun sen olin aivan täydellisesti unohtanut alkureissun huumassa. Rauhallinen pikku kaupunkihan tuo on, eli jos etsit menoa ja meininkiä niin valitse jotain muuta. Akut oli taas ladattu ja oli aika suunnata pohjoiseen. Selvää oli, että tällä reissulla ei ajettaisi metriäkään autobahn:lla jos ei pakko olisi. No ei ollut.
19.8 aamulla taasen ajoissa liikkeellä ja määränpäänä vanha linnakaupunki Wurzburg. Latasin tuon TomTomiin ja täppä kohtaan vältä moottoriteitä. Toimi erinomaisesti. Oma arvaus on, että keskinopeus ei ole juuri alampi kuin mitä baanalla kaikkien mahdollisten hidasteiden kanssa. Keskeistä on se, että tässä nähtiin aivan todella kauniita paikkoja ja tiet oli nopeita ja hyväkuntoisia. Suosittelen tätäkin. Kohteeseen päästiin ajoissa ja majoituimme edullisessa hotel Reginassa, mikä sijaitsee historiallisen keskustan kupeessa. Ei mikään halvin vaihtoehto, mutta kaikki pelasi paitsi se, että pyörät jäi ensi kertaa kadun varteen yöksi. Sarvilukot ja hälyttimet päälle ja löytyihän ne pyörät paikoiltaan aamulla. Tosin niin löytyi myös kymmenen euron pysäköintivirhemaksu. Herra hotellinjohtaja ihan itse meidät sille paikalle neuvoi.. Kaupunki oli lievä pettymys vaikka ihan kaunis vanha keskusta olikin. Jos joskus tähtäät Saksan Romantic-Routelle niin valitse esim. Rothenburg ob der Tauber, se tarjoaa aika paljon enemmän keskiajan fiilistä.
20.8 ja viimeinen varsinainen reissuaamu. Samat asetukset tomppaan ja nokka kohti Celleä. Tätä kaupunkia oli rouva erityisesti odottanut ja ladannut vierailulle kovat odotukset. Oli tätä cityä niin monessa paikassa kehuttu kauniiksi ja lumoavaksi ja vaikka millä adjektiiveillä, joita minä en edes ymmärrä. No perille päästiin taas ilman baanaa ja ainakin kuskit olivat aivan innoissaan. Hotelli jossa majoituimme oli pohjois-saksalaishenkinen ja todella todella siisti. Hotel Am Braunen Hirsch oli sopuhintainen ja tyylikäs päätös matkan majoituksille. Saksalaiseen tyyliin aamiaispöytä oli ruhtinaallinen. Sijaintikin oli muutaman minuutin kävelymatkan päässä vanhasta kaupungista. Pakko se on minunkin myöntää, että kylänraitti oli varsin vakuuttava vanhoine puukehikkoisine julkisivuineen. Söimme ja joimme reissun päätöstä kunnioittaen hyvässä Kreikkalaisessa ravintolassa illallisen ja aamulla kohti Travemundeä. Siinäpä tuo tänä vuonna.

Parit faktat reissusta:

• 4848km pihasta pihaan.
  • Pirelli Scorpio Trial II kesti hienosti, n. 4tkm enemmän kuin alkup. rengas.
  • Kaveripariskunnan kuuspuolikas V-Strommi 1+1 hlö ja täysi matkapaketti yllätti positiivisesti. Sitkeä peli
  • Schuberth C3 pro, ensimmäinen avatta kypärä minulla. Mahtavan hiljainen ja hienoa avata ”keulaportti” kun on todella lämmintä.
  • Honda nyt on Honda. Kaikki toimii aina, keskikulutus 5,7 l/100km läpi tämän reissun.
Honda VFR1200X Crosstourer RTG
#motolife, #naturelovers, #honda, #moottoripyörä, #vfr1200x, #matkailu, #visitfinland, #visitpori, #ekoteko, #mp-mies, #teamcampari, #matkalla, #moottoripyöräily