Passo dello Stelvio

Passo dello Stelvio
Ekaa kertaa Stelviolla 2012

lauantai 4. kesäkuuta 2016

Kausi auki koulutuksen kautta

IBAF Superviikonloppu Konepyöräklubilla
Ruosteenpoistoa, Kouluttajakoulutusta, Rautaperseajoa ja taas lisää... Kausi avattu melko aktiivisesti..

Hep. Ja pahoittelut radiohiljaisuudesta. On niin tätä päivää sanoa, että on kiirettä pitänyt. En nyt tässä sen ikuisen kiireen taakse mene, mutta enpä ole jaksanut kirjoitella aiemmin, kun ei ole siltä tuntunut.

No kuten aiemmin sanoin maaliskuussa. Kaikkea oli tulossa toukokuussa ja niin myös tuli. Ihan mahtavaa ja motoristille todellista vierihoitoa pitkän talven jälkeen.




Nössötappi tuli vastaan, Pirelli rajoilla..:-)
Toukokuun alussa otin siis osaa SMOK:n kouluttaja koulutukseen Joutsassa. Silloin, kun on kaikki tähdet kohdallaan niin luonaa kaikki, nyt oli. Sää oli mitä mahtavin koko koulutuksen ajan, ehkä vähän liiankin sillä nahka paloi ja huolella. Koulutusta oli helatorstaista lauantaihin saakka ja kerrankin kouluttajat olivat oikeasti ensinnäkin hyviä kouluttajia mutta myös todella taitavia kuljettajia. Omat taidot joutuivat äärirajoille ja oppiakin tuli paljon. Mutta ennen kaikkea oli aivan älyttömän hauskaa ja hienoa päästä viemään itseään ja omaa pyörää aivan omille äärirajoille. Siis niin siistii, vai miten se nykynuoriso tämän nyt sitten ilmaisisi. Hyviä tuttavuuksia syntyi ja omat kouluttajataidot saivat todellakin aivan uutta pontta. Todella hienoa toimintaa harrastuksen parissa, suosittelen SMOK:n toimintaan osallistumista kaikin puolin.

Honda kävi 24tkm huollossa Bike Worldissä Tampereella ja kerrankin olen tyytyväinen saamaani palveluun. Hyvä niin.

Sitten olikin vuorossa hymyilevän motoristin kevätpäivä Mäntsälässä ja sinnehän piti tottakai lähteä Konepyöräklubin yhteislähdöllä. No ei meitä ollut kuin sen kahdeksan pyörää, mutta yhdessä mentiin ja perille löydettiin. Paikalla oli saamieni tietojen mukaan n. 800 pyörää ja ihan hyvä fiilis. Vähän meinasi vesisade haitata, mutta sateen sattuessa sateessa vai miten se nyt taas menikään? No me kun olemme nälkäistä porukkaa niin päätimme skipata varsinaisen ryhmäajelun ja suunnata Forssaan lounaalle. Hyvä päätös Autokeitaan lounas on aina hintansa väärtti. Tosin vettä tuli kokomatkan sillä lailla riittävästi, että koko ajan nauratti.. Ei siinä mitään hyvä ryhmä ja hyvä ruoka, kaikilla positiivinen asenne. Se riittää yleensä kaikessa todella pitkälle.


Sitten koittikin se paljon odotettu IBAF:n superviikonloppu. Itseni koen täysin noviisiksi näissä rautaperseajoissa. Viimekesän ensimmäisen ajon jälkeen jäi kuitenkin erittäin hyvä fiilis ja kasvava himo ajaa näitä lisää. No nyt oli sovittu, että Konepyöräklubin kokenut porukka vetää IBAF superviikonlopun aikana SS1000Finland ajon. Tähän siis olin itsekin sitoutunut ja malttamattomana odotin pääsyä tienpäälle. Ajo oli suunniteltu aloitettavaksi Turusta ja päätös olisi Porissa Konepyöräklubin kerhotalolla. Näin tehtiin. Itse olin varannut jo hyvissä ajoin majoituksen edelliselle päivälle Turusta. Laiva Hostel
Borea toimi tässä tarkoituksessa varsin mainiosti, eikä maltillinen 36€ hinta aamiaisineen haitannut yhtään.
Moro


Antaa soittaa sitte..
Aamu koitti ja siirryimme Koulukadun ABC:lle aloitustankkausta varten. Voi prkl.. Ajosuorituksen todistajalomake.. Se tyhjä tunne, kun tunnet itsesi noin tikkuaskin kokoiseksi.. nyt tuli munattua kunnolla, siellähän ne työpöydällä työpaikalla.. Voi nyt perkl.. Muilla osallistujilla ei ollut tyhijä lomakkeita mukanaan yhtään. Mietin, että tässä sitä noviisi harrastaa.. No S-Market oli auki ja kävelin sisään manaten omaa tyhjäpäisyyttäni. Paikallisen S-Marketin myymäläpäällikköhän se varsinainen pelimies oli. Kuultuaan mistä on kysymys painelimme niiltä jaloilta takahuoneeseen ja IBA Finlandin sivuilta tulostamaan tarvittavat dokumentit. Toivottipa nuoriherra vielä onnea matkaan. Loistavaa asiakaspalvelua ja terveiset sinne Turun Koulukadulle, jos tätä kautta sattuu menemään perille!
Ajo itsessään oli vaativa, ainakin minulle. Normi SS1000 mutta siihen päälle nuo Finlandin säännöt.. Tutustu lisää http://www.ibafinland.fi/instructions/189-erityisohje-ss-1000-finland
Olavinlinna
No kaikkea sitä tulee luvattua ja toisaalta voin rehellisesti sanoa, että nautin ihan joka kilometristä. Kertakaikkiaan hienoa hommaa. Jotenkin olen omimillani kainuun korpitaipaleilla, o poka kommeeta sanois porilainen. Tuli siis käytyä vaikka ja missä mutta mm. Dorkadianmäellä, Savonlinnassa, Taivalkoskella ja Vaasassa. Ajotarkastus ei ole tätä kirjoittaessa valmiina, mutta vahva käsitys ajon suorittamisesta on. ( ehkä )

Yyteri ja Securrider 2016
Sitten koittikin jo toukokuun viimeinen viikonloppu. Olin siis ottanut vetovastuulle tämän vuotisen työporukan yhteisajon suunnitelun ja toteutuksen. Securrider on tuo konklaavi nimeltään, eikä siinä mitään. Olin omasta mielestäni valmistellut herrasväelle hyvän viikonlopun teemalla turvallinen moottoripyöräily.
Lyhyesti. Päätin, että annan omaa tuoretta osaamistani kouluttajana ruosteenpoiston yhteydessä, ja mikäs sen hienompaa, kuin että saimme myös Konepyöräklubilta kolme kokenutta kouluttajaa
Tsekkaa Lauha.fi


avustamaan. Aivan mahtavaa. Paikaksi olin valinnut Pesämäen moottoriradan Honkajoelta. Valinta osui niin nappiin, kuin mahdollista. Todella hyvä mesta niin rasti- kuin ratakoulutukseen. Päivän jälkeen ainakin suusanallinen palaute oli ylitsepursuavan positiivista. Toivottavasti jotain työkaluja turvallisempaan ajamiseen jäi joka ukolle sinne arkeen. Yöksi olin varannut meille Lauha.fi:stä metsämökki majoituksen saunoineen, tästä nyt ei sen enempää, mutta todella hyvä palvelu ja siisti mesta! Lauantaina koitti maantieajon koulutus ja siirtymä eri mutkapätkien ja lounaan kautta Kylpylähotelli Yyteriin.
Mää rentoru nyte
Päivä oli sujunut hienosti, mutta kiistatta sen kruunasi kauniit yyterin dyynit ja ennen kaikkea uskomattoman lämmin +23 sää. Hikeä pukkasi rannalla vaikka yritimme kylmällä oluella oloamme helpottaa.
Illan kruunasi matka Porin keskustaan ja Ravintola Kirjakaupan bändin huuto " tämä on Securriderille" ja sen jälkeen loistava veto Born to be wildistä. Kiitos vielä.

Toisin sanoen Honda on saanut sen 6000km tähän alkukauteen ja lisää lienee tulossa.

On tämä hieno harrastus ja talven jälkeen on kiva toteuttaa itseään.
Tässä siis vain pintaraapaisu. Tässä on välissä on vedetty mm Nicemoton koulutus yhdessä kerhon muiden kouluttajien kanssa ja sekin oli todella positiivinen reissu. Siitä joskus myöhemmin, ehkä.

Kiitos kun jaksoit lukea.

Palataan taas ja kumipuoli alaspäin!

sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Oho..
Kokemäki, Kokemäenjoki
Talvi o muuten nyt loppu. Voi, että maistuu muuten makeelta, linnut laulaa ja maa alkaa tuoksua elämältä. Kevät on aina se aika vuodesta, kun me saamme seurata uuden elämän alkamista, luonto herää. Hienoa.

Aika moni asia on puhekielessä nykyään ihan ok ja tosi jees ja muutenkin hianoo.. Minun mielestä tämä, että tuo valkoinen asia on lakannut satamasta maahan, on aivan elinehto meille niin sanotuille normaaleille ihmisille. Ihmisillä tarkoitan tässä motoristeja. Porilainen sanoisi, että o poka kommeeta, ku paistaa välil.. 
Samaan aikaan maailmassa tapahtuu ihan vääriä asioita koko ajan, joissa ihan syyttömät siviilit joutuu kärsimään kaikkien hullujen vuoksi. 
Pahalta tuntuu.

Tämä pysyy kartalla..
Tallissa nyt ei ihmeitä ole talven aikana tapahtunut. Vedin sähköt naville latausistukkaan ja siinäpä se kokonaisuudessaan. Ei hääviä, mutta jotenkin ei vaan jaksanut virittää uusia led-valoja tms. heebeleitä pitkin pyörää. Joskus tuo kuluntut lause " less is more " pitänee paikkansa. Jos noista härveleistä sun muista nyt jotain sanoisin, niin tuo SPOT GEN3 tuli hankittua ja sille on melko kovat odotukset. Tulipa sitä jo autossa testattuakin ja hyvin tuntuu pelaavan. Tsekkaa itse netistä.

Onneksi on kevät ja jotenkin lupaus uudesta seikkailusta saa taas jaksamaan eteenpäin. Märkä asvaltti ja viileä kevättuuli tuntuu niin hyvältä ja kutsuu ajamaan. Luulen, etten ole tämän ajatuksen kanssa ihan yksin. Jotenkin vaan niin..

Tästä tykkäään, Honda VFR 1200 X
No tänään sunnuntaina oli länsi-rannikolla aivan mahtava kevätpäivä ja ajamaan piti päästä. Paikoin yli kymmenen astetta. Rukat sun muut kahvalämppärit päällä ei tullut kylmä. Se on jotenkin ihme juttu. Syksyllä, siis joulukuussa jaksaa painaa vaikka missä säässä ja kylmä ei ole. Mutta annas olla, kun talven jälkeen pitäisi suunnitella vaikkapa osallistumista toukokuun IBA:n superviikonlopun rautaperseajoon. Johan alkaa ajatus juoksemaan, että millä varusteilla mennään ja, että mahtaa olla kylmä. Ou gaad..

No en tässä nyt sen enempää jaarittele. Muistakaa osallistua paikkakunnillanne järjestettäviin ruosteenpoistoihin. Se on kuulkaa paras henkivakuutus mitä saatavilla on. Tosiasiassa pieni herkistely ja pyörän haltuunotto talven jälkeen ei tee pahaa sinullekaan.

Jäistä on vain muisto, kesä saa tulla.
Pakko sanoa, että kyllä se eka kunnon ajolenkki talven jälkeen maistuu aika pirun hyvältä. Minä en tänään hieronut kuin n. 150km. Oli kova tuuli ja kaikkea..:-) Oli aivan mahtavaa. Honda sai muuten kutsun kardaanin ristikkonivelen vaihtoon, on kuulemma kaiken näköistä probleemaa sen kanssa. En tiedä, mutta hyvä että hoitavat kuntoon. Siitä pisteet isolle H:lle.

Muistakaa nyt hyvät ystävät, ettei se autoilija näe moottoripyörää talven jälkeen. Olkaa itse hereillä ja ennakoikaa. 
Käykää se ruosteenpoisto. 
Nautinnollista kevättä, onhan tätä nyt odotettu.


lauantai 5. maaliskuuta 2016

Talvi on vihdoin selätetty! On maaliskuu. Vesi tippuu räystäistä ja linnutkin ovat alkaneet laulaa. Motoristin sydän sykkii kiivaammin ja odottaa kärsimättömästi teiden sulamista. Tämä on hienoa aikaa.
Tää voi tulla kalliiksi
Espargaron Moto-GP pyörä
Oma talvi päättyy aina jo mp-messuille, missä tänäkin vuonna tuli poikettua. Pääkopassani tässä kohtaa totean aina, että nyt on se suurin tuuba talvesta voitettu. On hienoa, että Suomen kokoisessa pienessä maassa järjestetään noin ylimitoitetut alan messut markkinoihin nähden. Suosikit tämän vuoden messuilta itselle ovat Triumph Thruxton 1200 ja uusi Hondan Africa Twin. Ihan erilaisia keskenään, mutta molemmat ovat todella hienoja laitteita. Samoin ikuinen kuume isoon KTM:n Adv-pyörään voi edelleen hyvin kuten myös uuden GSA:n taudin kuva on ihan kohdillaan. Toisaalta myös ikuinen Ducati-himo voi hyvin, kuten myös hinku omistaa oma Moto-Guzzi on voimissaan. Toisin sanoen lääkitys varmaan pitäisi tarkastaa..No uutta pyörää ei nyt hankita, mutta uusi Rukan takki tarttui mukaan, muuten messuista selvittiin ilman isompia mustelmia.

Uusi Afrikkalainen..:-)
Talvi on minulle tuskaa. En todellakaan ole se dude joka on innoissaan, kun lunta sataa ja pääsee hiihtämään ja kolaamaan pihaa. Minulla on joku perus set-up geeneissä vähän lämpimämpään todennäköisesti. Parasta talvessa on sen loppuminen ja sillä hyvä. Jos nyt yhden asian talvesta nostan positiivisen puolelle on se, että silloin on hyvää aikaa suunnitella uusia moottoripyörällä tehtäviä retkiä. Mikäs sen parempaa, kuin pitkän työviikon jälkeen ottaa lasi punkkua ja tehdä suunnitelmaa. Siinä aika kuluu hienosti, kun karttakirjoja selailet ja muistelet vanhoja prätkäreissuja. Mennäänpä tähän aiheeseen vähän syvemmin.

Väännäppä itsesi siihen modeen, että sinulla on kaksi viikkoa aikaa kesälle ja haluat lähteä prätkällä puolison kanssa kokemaan uutta.

Aikaisempina vuosina olemme ajelleet siellä täällä pitkin poikin eurooppaa, joskus jopa kireämmälläkin aikataululla. Jälkikasvu kotosalla velvoittaa.. On menty ruotsin läpi eurooppaan, risteilty Finnlinesillä itämeren yli ja pari kertaa on myös lähetetty pärrä rekalla Italiaan ja lennetty perässä.
No nyt tänä talvena se kuningasidea syttyi päässäni. Jotain uutta on harrastukseen haettava. Viime kesäinen kokemus ViaBalticasta oli kaiken kaikkiaan paljon positiivisempi, kuin mitä useimmat kaverit olivat antaneet ymmärtää.
Niinpä siis viiapaltikaa hyödyntäen voitaisiinkin suhata Valko-Venäjän ja Ukrainan kautta Romaniaan. Sieltä tuupataan etelään ja Kroatian Dubrobnikin kautta alpeille. Tästä tulisi kyllä jännää.

Paljon on näkemättä ja kokematta varsinkin noita itä-euroopan valtioita. Sen verran ovat valtioiden päämiehet muljanneet, että meikäläisen alakoulun kartasto ei enää juurikaan pidä paikkaansa.
Seuraavaksi pitää laittaa viisumihakemukset transit-visasta menemään Belaruksen konttoriin Hesaan ja tsekkailtava muutenkin tarkemmin noita reittejä. Jotain uutta ja jännää siis tulossa. Laskeskelin, että n. 6000tkm tulisi reissua ja aikaa on sen kaksi viikkoa, kuten ennenkin. Kiitos siitä tukijoukoille kotomaassa.

No tärkeintä, on se että on unelmia ja tavoitteita. Nyt on vasta maaliskuu ja reitit sun muut ovat alustavasti valmiina. Kesään tulee kuulumaan paljon muutakin moottoripyörällä toteutettavaa. Lupauduin järkkäämään tämän vuoden firman Securrider-ajot, toukokuussa pitäisi päästä ajamaan super viikonlopun aikana rautaperseajo ja vieläpä toukokuussa SMOK:n pitäisi kouluttaa minua mp-kouluttajaksi. Paljon mukavaa ja haasteellista on siis tulossa harrastukseen liittyen. Kesäkuussa päästään ottamaan kesän -16 ensimakua ulkomaista, kun Konepyöräklubin kanssa tehdään kerhoretki Viron Narvaan. Saattaapa olla, että poiketaan myös Neuvostoliitossa. Se kun on aivan siinä joen toisella puolella.

Kausi alkaa ihan kohta. Koitetaan malttaa ja muistetaan, että ne autoilijat eivät näe talven jälkeen motoristeja!

Muista hoitaa oma ruosteenpoistosi huolella. Jos et tiedä mitä se tarkoittaa niin laita viestiä tai tutustu asiaan netissä
Stelvio, ITA. Sinne ehkä taas tänä kesänä.
Honda VFR1200X Crosstourer RTG
#motolife, #naturelovers, #honda, #moottoripyörä, #vfr1200x, #matkailu, #visitfinland, #visitpori, #ekoteko, #mp-mies, #teamcampari, #matkalla, #moottoripyöräily
. Mm. Konepyöräklubilla me järjestämme ko. tapahtuman.
Turvallisuus ennen kaikkea!

Stay tuned.


lauantai 16. tammikuuta 2016

Securrider  2015- teemana talvisota ja moottoripyöräily


Jo vuosia olemme yrittäneet ja onnistuneet kokoontumaan työporukan kanssa ajamaan kerran vuodessa yhteinen ajo prätkillä. 2014 vuonna kävimme viettämässä viikonlopun tutustuen Viron maisemiin ja tukikohtana silloin oli Pärnu ja Aleksandri Pub. Silloin poikettiin mm. Viljandissa ja nautiskeltiin Pärnuun kauneudesta. No siitä nyt ei pitänyt sen enempää tähän kirjoitella, ehkä joskus toisten lisää siitä.

Tällä kertaa matkamme suuntautui itään ja kaakon kulmalle ja muistelemaan, mitä kaikkea Suomen itsenäisyys onkaan vaatinut aikaisemmilta sukupolvilta. Toisin sanoen joka vuosi joku meistä saa tehtäväkseen huolehtia matkan järjestelyistä ja jonkinlaisen teeman ympärillä pyörimisestä. Suunnitelma, jonka kollega oli laatinut alkaisi tutustumisella Kuhmon talvisotamuseoon ja sitten majoituksella Kalevala hotelliin. Seuraavana päivänä olisi tiedossa siirtyminen ensin aivan itään ja Venäjän rajaan tutustumisen jälkeen Raatteentielle ja sieltä yöksi lauttayhteyksien kautta yli Manamasalon Oulunjärven kupeeseen.

Työkaverini pohjoisesta oli ottanut tämän haasteen vastaan ansiokkaasti ja olin, kuten muutkin osallistujat täysin hänen armoillaan. Sovittu oli, että teema on talvisota ja tutustuisimme teemaan syvällisesti ja samalla tarkoituksena olisi ajaa tuhti annos moottoripyörällä.

Startti koitti perjantai aamuna, minulla jo kukonlaulun aikaan, koska tavoitteena oli tavata yhdessä alkuiltapäivästä Kuhmossa. Aika nopealla matikalla Porista Kuhmoon on sen reilut kuutisen sataa kilometriä matkaa ja aikaakin tuohon siirtymään menisi väkisinkin hyvän aikaa. Teimme treffit Tampereen kylkeen muutaman samasta suunnasta tulevan työkaverin kanssa aamu kahdeksaksi ja niinpä Tampereella ekat tankkaukset perjantai aamuna kasilta ja nopeat kuulumisten vaihtamiset pystykaffeen äärellä. Ja matkaan.

Matka Kuhmoon sujui suhteellisen hyvin ilman kommeluksia. Tosin itse aiheutin itselleni yhden kunnon stiplun, tai pitäiskö nyt sitten teeman mukaisesti sanoa ryssimisen. Olin nimittäin sopinut tuttuni kanssa ( joka myy prätkiä, mönkkäreitä ym. ja tarvikkeita, kiitos Veke.) uuden kypärän ostamisesta ja sovittu oli, että vaihdan uuteen pottaan lennosta, kun Jämsä ohitetaan. No minäpä itsevarmana en semmoisia naviin valmiiksi laita vaan luotin siihen, että muistan kyllä mistä kohtaa Jämsän Huolto-Kaksikolle käännytään. No en todellakaan muistanut. Neljän pyörän letkan pysäytin vähän Jämsän jälkeen ja kerroin palaavani vaihtamaan kypärää, että menkää te vaan. Nähdään sitten myöhemmin tankkauspaikalla. No, pitkä juttu lyhyesti. Tuttuni oli järkännyt kaikki valmiiksi ja niin uskollinen Araini vaihtui uuteen Schuberthiin. Uusi kypärä päässäni painoin menemään ja lopulta tapasin porukat sovitussa paikassa. Huoh, muut oli pitäneet hyvän tauon ja olivat virkeinä jatkamaan. Minä "kypärämies" tankkasin Hondan ja totesin, että joo joo mennään vaan saman tien.


Kuhmoon saavuttiin ilman sen isompia säätöjä. Yksi mp-poliisi nosti meille matkan aikana etusormeaan moottoritellä, mahtoiko morjestaa? Saavuimme kuitenkin ihan aikataulussa Kuhmoon ja iloisen jälleennäkemisen jälkeen tutustuimme pieneen mutta ihan kaikin puolin vaikuttavaan talvisotamuseoon. Jotenkin sitä vaan hiljenee, kun hetken asiaa autenttisessa ympäristössä ajattelee. No lisää olisi tulossa.
Hotelli Kalevala oli varsin miellyttävä, tosin asiakkaita meidän lisäksi ei paljoa ollut, mutta nautiskelimme illasta virvokkeiden kanssa ja juttua riitti. Päivä oli ollut pitkä ja peti kutsui jo aikaisin.

Aamupalalla todettiin, että fiilikset ovat hienot ja matka saattaisi jatkua. Hotelli jäi taakse ja ajo alkoi. Itselleni oli aivan mahtavaa ajaa omassa kotimaassa aivan uusia teitä ja katsella ympärilleni. Alkutankkausten jälkeen pääsimme todella matkaan ja koko ajan parani. Määränpäänä olisi Raatteentie, mutta matkalle mahtuisi paljon ennen perillepääsyä ja paljon myös sen jälkeen. Mikä parasta säät suosi edelleen.

Ajo sujui kahdeksan pyörän letkassamme kaikin puolin hienosti ja tosiaan ne kelit suosi. Yhtään ei ollut satanut koko reissun aikana! Läksimme ensin käymään matkajuhtamme johdolla Venäjän raja-asemalla. Tämä vain siksi, että minäkin näkisin, että miltä se Neuvostoliitto oikein näyttää. No raja-asemalle päästiin ja eipä tuo hääviltä näyttänyt rajan tuolla puolen. Neuvostoliiton näkeminen riitti ja suuntasimme Raatteentielle. Ajo oli todellista korpimaisemaa ja pakko myöntää, että en muista milloin olisin nauttinut niin paljon moottoripyöräilystä. Menin jonkin tason transsiin ja nautin vain. Ympärillä ei ollut muuta kuin kumpuilevaa korpimaisemaa ja hyvälaatuista tietä lähes loputtomiin. Honda veti menemään ja kuskikin oli tikisssä, pelkkää nautintoa. Tämä oli aivan mahtavaa. Tästä tässä on kyse.

Mitä nyt! Perkele! Reaktiojarrua pukkaa ja ajatukset tulivat nanosekunnissa takaisin maanpinnalle. Poron perkele keskeytti haaveiluni ja euforiani. Prkl. Mihinkään ei osunut ja eikä välttämättä ollut todellisuudessa edes kovin lähelläkään, mutta happea sai taas kiivaasti. Tämäkin on osa moottoripyöräilyä ja se siitä. Matka jatkui ja pääsimme perille Raatteentielle. Tätä olin odottanut kovasti. En erityisesti ole minkään tason "sotahullu" mutta olen aika isänmaallinen. Olen kiinnostunut siitä mitä oikein tapahtui ja miten ihmeessä me selvisimme siitä kaikesta kauheudesta. Saavuimme siis Raattenportille,  minne on rakennettu hieno näyttely siitä mistä kaikesta siellä oli kyse.

Näyttely Raatteenportilla on kyllä näkemisen ja kokemisen arvoinen ehdottomasti. Paikat on tiptop ja ovat siellä rakentaneet muutaman simulointipisteen eri asioista. Muun muassa pääsin kokeilemaan miten kylmältä ase tuntui paljaalle kädelle niissä olosuhteissa. Voin kertoa, että kylmältä. Ei vähä mitään. Kun olimme yhdessä käyneet koko näyttelyn läpi, niin vetäjämme otti porukat kasaan huoneessa, missä oli seinät täynnä vanhoja sodanaikaisia lehtijuttuja kertoen siitä mitä oli tapahtunut. Kollega alkoi vakavana kertoa tarinaa siitä, miten hänen omat isovanhemmat ovat joutuneet lähtemään pois kotoaan juurikin näiltä seuduilta. Ja miten kaiken kovalla työllä tehdyn hylkääminen on vaikuttanut kaikkeen. Ja vielä lisäksi miten he ovat vielä kerran palattuaan joutuneet uudelleen jättämään kaiken, siis aivan kaiken.

Monet tarinat ja kirjat noilta ajoilta kertovat niin sanotusta poltetun maan taktiikasta. Tästä oli heilläkin ollut kyse. Ei pelkästään kaiken oman ja itse rakennetun hylkäämisestä taakse. Vaan myös sen itse tehdyn polttamisesta, ettei vihollinen pääse hyödyntämään taloja ja tiloja. Jäin tätä ajattelemaan aika pitkäksi aikaa.. Itsenäisyyden hinta on ollut kova monella eri tavalla. Tämän jälkeen kävimme vielä katsomassa talvisodan monumenttiä. Metsäaukealle on asetelty karun kauniilla tavalla muistomerkki Raatteentien taisteluissa kaatuneille. Minulle se oli koskettava hetki ja kokemus. Lainaus Raatteen portin www sivuilta: " Talvisodan monumentin keskellä on muistomerkki "Avara syli ", jossa on 105 vaskikelloa, yksi jokaista talvisodan päivää kohti. Kellot soivat kun tuuli käy. Talvisodan monumentti on kolmen hehtaarin alueella ja siihen kuuluu noin 17 000 isoa kivenlohkaretta. Kivet visualisoivat sodan uhrien määrää ja kärsimystä. #

Omalta osalta sotaa oli nyt nähty tarpeeksi. Tunsin nuo taistelut historiankirjojen kautta aiemminkin, mutta tämä oli ollut avartava kokemus. Jäljelle jää syvä kiitollisuus heille, jotka ovat tämän hyvinvointivaltion perustan taanneet aikanaan. Suurella hinnalla.

Takaisin moottoripyörien päälle. Matkan on jatkuttava. Kävimme vielä sankarihaudalla kunnioittamassa uhrin antaneita.

Matkan oli jo jatkuttava. Seuraava etappi olisi löytää perille majoitukseen Oulunjärven kylkeen Onnelan matkailumaatilalle. Työnsimme menemään letkassa pitkin mukavia erämaapätkiä. Tykkään. Manamasalosta lautalla lopuksi yli ja sitten vielä lyhyt siirtymä perille. Alkoi sataa vettä.

No perillä pääsimme saunaan ja saimme muutamat kylmät oluet käsiimme. Aivan loistavaa pitkän päivän päätteeksi. Siirryimme pihapiirin läheisyydessä sijaitsevaan kotaan, jonne matkajuhtamme oli varannut meille iltapalat. Olihan se kertakaikkiaan mukavaa vedellä makkarakimaraa, salaattia ja patonkia nassuun muutaman oluen kanssa. Loppuilta kuluikin sitten päivän tapahtumia kerratessa ja ajatuksia vaihtaen. Matkaa minulle oli tullut sen karvan vajaat tuhat kilometriä. No ei tuntunut missään, paitsi hyvältä. Honda oli taas pelannut kuin ihmisen mieli ja enemmänkin tuntui, että olisipa aikaa niin antaisin soittaa oikein kunnolla ja pitkälle.

Sunnuntai aamu koitti ja kello seitsemältä oli kattava aamiainen tarjolla. Tähän majoituksesta sen verran, että taso on hyvä, mutta hyvin alkeellinen hyvällä tavalla. Kaikki toimii ja henkilökunta on aivan ihastuttavaa ja auttavaista kaikin puolin. Aamupalan jälkeen oli aika runnoa Rukkaa päälle taas ja suunnata Oulunjärven rannalta kohti Poria. Satoi vettä.

Oli aika kiittää matkan järjestäjää ja mukana olleita työkavereita. Vettä satoi ja oli alkanut tuulla.

No kamat niskaan ja tien päälle. Ajattelin, että tuo sade ei kauan kestä ja siksi testaan nyt minulle uutta Rukka ajoasua kaikin puolin. En siis päättänyt pukea Scottin sadetakkia ajotakin päälle ja nyt mentäisiin. Virhe.
Näin alkuun. Ihan koko helvetin matkan 521 kilometriä satoi vettä. No vesi on vettä eikä siinä mitään, mutta Suomen kesä kehitti jostain kunnon myrskyn. Mietin jossain alkumatkasta tankatessa, että mitähän tässä nyt olisi järkevintä tehdä. Tulin johtopäätökseen, että paras on ajaa kotiin ja ottaa ne tarvittavat mustelmat.. Etelä-Pohjanmaalla oli kyllä pakko vetää se Scott sadetakkikin päälle. Ei sillä että se mitään märkää olisi enää estänyt, mutta alkoi olla oikeasti kylmä. Tai siltä ainakin tuntui. No tätä hommaa tehdään säiden mukaan, minulla jäi vähän kerrospukeutumienen aamulla huonolle hapelle.

Kaiken kaikkiaan mahtava reissu. Reilu 1500km Crosstourerilla, se on aina hyvä se. Mahtava aihe ja vielä loistavampi toteutus. Hieno porukka.
Paljon saa viikonlopussakin aikaan, kun kaikki on hyvin suunniteltu ja asenne on kohdillaan.

Ps. Käykää siellä Raatteenportilla, se on kaunis paikka.

Kiitos, kun jaksoit lukea.

- Jussi




perjantai 1. tammikuuta 2016

Sadetta pakoon - Juhannusaatto Virossa 2015

Oli kesäkuun puoliväli ja Honda oli jo laulaunut Suomen suvessa maaliskuusta alkaen. Jotenkin motoristin mielessä jokin painoi, mutta asia ei vain tuntunut aukeavan. Mistä oli kysymys? Ympäri Suomea oli jo menty. Etelä-Suomessa käyty jo huhtikuussa ja pitkä viikonloppureissukin heitetty työporukan kanssa pitkin poikin Kuhmoa, Raatteentietä ja Oulunjärveä myöten. Jotain tästä nyt vaan puuttui..
Kesä? Kesäkelit ja siis lämpimät ilmat olivat puuttuneet ihan kokonaan.
Tosiassa ihan kevään ensimäiset kelithän olivat olleet vallan ok, huomioiden ajankohdan. Mutta annas olla, kun kesän piti koittaa niin kelit vain jäähtyivät Juhannusta kohti.

No päätimme sitten vaimon kanssa lähteä Viroon juhannukseksi katsomaan oliskohan siellä parempaa tarjolla kelien suhteen. Vähän asenteella, että ei se tästä huonone ainakaan. Aikaa ei ollut käytännössä lainkaan, mutta päätimme että parikin yötä ja ajot päälle tekisi nyt terää.

Juhannus aatonaattona ajeltiin hotelliin Espooseen yöksi ja aamulla sitten suuntasimme kohti Eckerö-Linen laituria. Lienee sanomattakin selvää, että koko matka Porista Espooseen tuli vettä huolella ja samoin märkää oli siirtyminen satamaan seuraavana aamuna. Eipä tuo meitä haitannut sen enempää, vesihän on vain lähtökohtaisesti märkää ja moottoripyörällä mennään siinä kelissä mitä tarjolla on. Fiilis siis oli ihan ok.
Laivaan päästin niin kuin aina ennenkin. Pyörä autokannelle ja liinat kiinni. Matka on siis alkanut. Menimme ulkokannelle kaffeelle ja katselmaan aamuista taakse jäävää Helsinkiä. Enää ei satanut.

Matka Tallinnasta Pärnuun, josta siis olin varannut meille juhannusyön majoituksen, oli ennestään tuttu ja perillä olimme aattona heti alkuiltapäivästä.
Jotain oli muuttunut konkreettisesti. Kurvasimme saapuessamme Auto24 moottoriradan vierestä, kun lähestyimme Pärnua. Jotain puuttui. Vettä ei tullut yhtään ja aurinko paistoi. Hondan lämpömittari kertoi ulkolämpötilaksi 21.. Tämä oli aivan mahtavaa. Koko matkan oli tihkunut vettä, siitä asti kun laivasta ulos lähdettiin ja nyt sitten tämä täydellinen sää. Ai että.

Varasimme etukäteen Pärnusta yhdeksi yöksi Rannahotellin. Aikaisemmat vierailut Pärnussa olivat olleet ryhmässä reissaamista ja mm. Aleksandri Pubissa olen ollut parinkin retkueen kanssa. Siitä lyhyt maininta tähän, että jos mp-henkinen paikka kiinnostaa niin se todellakin Pärnussa on Aleksandri Pub. Rannahotell olisi siis aivan uusi kokemus ja tarkoitus oli päästä niin lähelle rantaa kuin mahdollista.

Saavuimme Rannahotellin pihaan ja kaikki näytti todella miellyttävältä. Kassit sun muut huoneeseen ja pyöräkin saatiin lukittuun karsinaan. Ihmetys tosiaan jatkui, kun pääsimme huoneeseen ja ensimmäinen havainto oli parveke kohti merta ja se auringon paiste sinisen meren yllä. Kyllä muuten osui kohdalleen. Kello oli n. 14 iltapäivällä ja päätimme lähteä kävelemään rannalle. No jos rehellisiä ollaan niin otimme yhdet oluet ensin huoneessa.
Tuntui todella erikoiselta kulkea sortsit jalassa pitkin hiekkarantaa ja pistäytyä virvokkeella. Lämpöä oli varmaan hellerajan tuntumassa ja tunnelma oli isosta muutoksesta johtuen aivan tapissa.
No olimme varanneet hotellin hienosta ravintolasta pöydän illallista varten. Päätimme siis lähteä rannalta siinä viiden aikaan kohti hotellia ja siitä sitten siistiytymisen jälkeen kohti ravintolaa.

Kävellessämme rantsulla kohti hotellia vaimoni sanoi, että aivan kuin eräs ystävämme olisi ollut rantsussa. En siihen sen enempää kiinnittänyt huomiota, mutta kun myöhemmin selvisi, että siellähän ne kaverit luurasi niin siitähän se riemu repesi. No olihan se nyt aivan mahtavaa nähdä rakkaat ystävät pitkästä aikaa, kun muuten ei aikaa ole niin törmäillään sitten Eestissä. Jotenkin kertoo tästä ajasta.
Saatiin aika hauskat aikuis-bileet aikaiseksi ja ilta ja myös yö meni vauhdilla. Oli aivan mahtavaa tavata pitkästä aikaa Natalie ja Minna!

Aamu koitti ja hotellin aamiainen oli erinomainen. Kävimme vielä vähän kävelemässä rannalla ja sitten suuntasimme Hondalla taas kohti Tallinnan satamaa ja kotisuomea.

Reissu oli kyllä aivan mahtava ja joskus on hyvä huomata, että tuossa aivan Suomenlahden toisella puolella on hieno maa Viro.

Matkaa nyt ei kummemin tullut vajaa 800km mutta joskus kannattaa, nyt kannatti lähteä.

Kiitos kun luit.
- Jussi

Honda VFR1200X Crosstourer RTG
#motolife, #naturelovers, #honda, #moottoripyörä, #vfr1200x, #matkailu, #visitfinland, #visitpori, #ekoteko, #mp-mies, #teamcampari, #matkalla, #moottoripyöräily




lauantai 12. joulukuuta 2015

MP MIehen ensimmäinen rautaperse - Konepyöräklubi ja Porin Lonkerot

Ensimmäinen Rautaperse 25.7.2015 - Porin Lonkerot  SS1000

Honda Crosstourer 1200 X


Oma mp-kerhoni järjesti viime suvena hienon mahdollisuuden rautaperseajoja aloittelevalle päästä mukaan rautaperseiden joukkoon.
Rautaperseajossahan on lyhyesti kyse siitä, että ajetaan pitkä matka, dokumentoidaan se hyvin ja keskeistä on liikennesääntöjen noudattaminen sekä turvallinen kokonaissuoritus. En tässä sen enempää siitä, mutta ne joita homma voisi kiinnostaa niin tsekatkaa tästä linkki IBAF:n sivuille http://www.ibafinland.fi

Oma ajoni oli siis Konepyöräklubin vetämä kimppa-ajo ja vähän on pakko myöntää, että lauantai aamulle sovittu yhteislähtö edellisenä iltana jännitti. Olen toki vuosia ajanut pitkiäkin matkoja päivässä, mutta mitään sääntöjä tai muita erityisellä tarkkuudella hoidettavia asioita ei niihin ole kuulunut.
No varauduin ajoon kuten neuvot olivat olleet. Paljon nestettä mukaan, hyvät tai vähintään kohtuulliset yöunet alle ja pyörä luonnollisesti kunnossa. Näinpä siis lauantai aa
mu koitti ja suuntaisin hyvissä ajoissa Shellin pihaan Porissa. Porukkaahan oli paikalla jo mukavasti ja aloitustankkausten hoitamiseen ja muuhun aloitusdokumentointiin kuluneen vartin jälkeen päästiin matkaan. Keli oli mitä mainioin varsinkin, kun huomioidaan mitä tuubaa koko alkukesän ajokelit olivat olleet. Siispä fiilis oli todella tapissa ja oli hienoa olla mukana isoa ryhmää, jonka tavoitteena on jotain mistä en vielä tiennyt juuri mitään. Joku on joskus loihinut lausumaan näissä hommissa, että hyvin suunniteltu on vielä kokonaan ajamatta..

No liikkeelle. Hurjan näköinen oli lukema TomTomissa, kun reittisuunnitelman täräytti ruutuun. 1684km jäljellä.. Ensimmäisenä kohteena Ähtäri. Matka sujui kuin tanssi ja liikenne oli vielä aamutuimaan hiljaista. Hondaan menovettä ja nopea pissatauko ja takaisin tien päälle. Kohteena ajon luonteen mukaisesti Pori ja Söörmarkun Teboil. Edelleen ajo maittoi ja kaikki sujui hienosti. Jälleen siis tankkaus ja pakolliset dokumentoinnit.
Nokka kohti Vaasaa ja samat kuviot edelleen. Keli suosi täydellisesti ja mietin mielessäni siinä letkassa ajellessani, että voi veljet tämäkin on kyllä hieno kokemus. Tosin matka oli aivan alkutekijöissään, mutta hyvältä tuntui.
VT8 tarjosi jälleen kaiken sen jännityksen mitä nyt kuvitella voi, mutta kuitenkin Vaasasta päästiin seuraavalle tankkauspaikalle Rauman Kortelaan. Siellä pieni tauko päälle ja matka jatkui jälleen Halikkoon Shellille. Vähän siinä ensikertalaisena mietiskelin itsekseni, että ei kyllä tunnu missään, mutta hauskaa on ja ajo maittaa. Reissua oli karkeasti noin puolet jäljellä.
Vaikka on navi...
Halikosta Laitilaan tankille ja sieltä jälleen Poriin tankille. Tällekään välille ei mitään ihmeitä kerrottavaksi, jos nyt sitä ei lasketa että pankkikortti ei kelvannut Laitilan Shellissä millään, mutta kun vaihtoi credit-puolelle niin taas luonasi. Ilmeisesti tässä on kyse jonkin näköisestä turvatoiminnosta, jolla suojataan kortin omistajaa. Eihän kukaan tankkaa noin usein yhden vuorokauden aikana..
ABC Oritupa oli seuraava kohde ja siellä pyörän päältä noustessani alkoi tehty matka muistutella itsestään. No vähän ruokaa ja vettä ja siihen päälle hieman tehokasta venyttelyä niin homma saattoi taas jatkua. Saavuimme Ulvilaan tankille ja alkoi sataa vettä. Kello oli jotain iltamyöhässä, ehkä noin 22 tai 23. Siellä meitä odotti kerhomme kaksi rautapersekonkaria ja heillä oli jopa pienet suolapalat meille matkalaisille tarjota. Hieno ele ja jotenkin antoi lisää virtaa omaan tekemiseen. Enää olisi Forssassa käynti jäljellä ja paluu takaisin Poriin.
Tässä kohtaa huomasin mistä tässä hommassa on kyse. Kun sää heikkenee, väsyttääkin vähän, ilta tummuu pimeyteen ja pikkuisen lämpötila laskee niin ajamiseen tulee kummasti kerrointa lisää. Mistään ongelmista ei todellakaan voi puhua, mutta minulle nämä olivat ne ensikertalaisen kokemukset. Forssassa juotiin kuumat kaffeet ja syötiinkin vähän ja suoriuduttiin takaisin sateeseen. Paluumatka meni hyvin ja pyörään asentamani Givin led-sumarit todellakin haukkuivat hintansa.
Tunne oli kyllä hieno, kun päätöstankkaus tehtiin Porin Tiilimäen Nesteellä. Siinä loput kuviot ja vielä muutaman kilometrin ajo kotiin. Pyörä talliin ja siinä, kun ajokamoja laittelin kuivumaan niin huomasin, että vaimokulta oli autotallin hyllylle laittanut oluen odottamaan. Se muuten maistui t o d e l l a hyvälle.




Jos tästä vielä vähän summaan, niin suosittelen vahvasti ekakertalaiselle ottamaan osaa kimppa-ajoon tai lähtemään matkaan aiemmin rp-ajon suorittaneen kanssa. Ei sillä, että sitä ei voisi itsekseen tehdä ensikertalainenkin, mutta tuo suunnittelu ja kokemus tauoissa tai mahdollisissa pienissä äkillisissä muutoksissa auttaa pääsemään tavoitteeseen. Itselleni tämä oli periaatteeessa pelkkää jonossa-ajoa ja tekemistä niin kuin oli ohjeistettu.
Hieno kokemus ja näitä tulee aivan varmasti ajettua lisää -16 kesällä.

Ja tottakai, jos olet kiinnostunut Konepyöräklubin mainiosta toiminnasta niin tsekkaa vielä tämä linkki. Konepyoraklubi

Kiitos lukemisesta!

Honda VFR1200X Crosstourer RTG
#motolife, #naturelovers, #honda, #moottoripyörä, #vfr1200x, #matkailu, #visitfinland, #visitpori, #ekoteko, #mp-mies, #teamcampari, #matkalla, #moottoripyöräily

Eurotour 2015 - Team Campari


Team Campari 2015 - Porist toinoi

Aika: 8.8 - 23.8.2015
Kalusto: Honda VFR 1200 X Crosstourer & Suzuki V-Strom 650
Ryhmä: Team Campari Jussi & Johanna ja Lohjan tutkapari
Päiväreissulla jossain Alpeilla




Taasen oli kauan odotettu matka eurooppaan tulossa ja pääsimme 7.8 Lohjalla ystävien luona yökyläilyn jälkeen liikkeelle 8.8 aamun koitteessa. Keula kohti Länsi-satamaa ja hyppäsimme kello 10.30 lähdöllä Eckerö Linellä Tallinnaan. Kesä näytti vihdoin paremmat puolensa ja pääsimme aloittamaan matkan hyvässä kelissä. Läksimme ajamaan kohti Pärnua ja sieltä Liettuan läpi Latviaan Panevezysiin. Siellä majoituimme Hotel Verslo Klasessa 43€/ yö kahdelta hengeltä ja prätkät lukkojen takana tallissa. Ravintolaa paikassa ei ollut mutta henkilökunta neuvoi meidät käymään lähikaupassa ja sen jälkeen vielä opastivat meidät hotellin katolle olevalle terassille. Siellä sitten nassutettiin punaviiniä ja kaupan eväitä lämpimässä kesäillassa. Ei huono aloitus ja jotain opittavaa suomalaisille majapaikoille.. Päivän ajot 460km. Reissu on alkanut.
Tunnelma oli siis kohdillaan ja aamulla kelpo aamiaisen jälkeen oltiin tienpäällä jo n. 08.30. Tavoitteena ajaa Varsovan itäpuolelle hieman etelään Minsk Maziwieckistä perus tienvarsi hotelliin nimeltä TIRest. Matka tökki erilaisten tietöiden vuoksi melko säännöllisesti, mutta tuo ei fiilistä vienyt, maassa maan tavalla eikös. Perillä oltiin pitkän lounastauon kanssa n. iltapäivä viideltä. Hotelli oli ihan hyvä ja paljon isompi paikkana kuin mitä luulin. Perus rekkapena-paikka positiivisessa mielessä. Hintaa ottivat kahdelta hengeltä aamiaisen kanssa huimat 33€. Tätäkin paikkaa voi suositella, jos tarkoitus on vain ladata akut ja jatkaa matkaa. Illallinen muutamalla oluella ja terävällä maustettuna oli hyvän makuinen ja erittäin edullinen. Reissua päivälle tuli aika jämpti 500km.
10.8 jatkettiin heti aamiaisen jälkeen kohti etelää. Sää oli edellispäivien kaltainen, aamusta asti aurinkoa ja mahtavaa ajokeliä. Päivän ajoreitti kulki ensin Auswitchiin mieltä pahoittamaan ja sieltä kohti majoitusta Slovakian puolelle pieneen Trstena nimiseen kylään. Auswitchiin päästiin ruuhkaisen liikenteen vuoksi vasta puolen päivän jälkeen. Väkeä oli kuin KooVee:n maalilla mutta sekaan sovittiin mekin. Sää oli jo tuskaisen kuuma, +36 ja ajokamat päällä visiitti keskitysleirille jäi aika kompaktiksi. Sen verran on vierailusta sanottava, ettei pariin tuntiin huuli juuri lentänyt kypäräpuhelimissa. No matkaa majoitukseen ei ollut kuin sen 130 km jäljellä. Jälleen aivan mahtavan tien päässä sijaitseva Penzion Ustie tarjosi oikeata luonnon rauhaa, maittavaa illallista terassilla ja erinomaisen hinta/laatusuhteen. 23€ kahdelta, tosin aamiainen taisi maksaa 2,5€ per lärvi. Matkaa tuli n. 450km tälle päivälle.
11.8 Edelleen matkapäivä. Lähtö aamulla varhain. Tämä oli jo osoittautunut viisaaksi tavaksi päästä liikkeelle ilman helvetillistä hikilähtöä. Muutama aamupäivän tunti toi mukavan startin ajopäiviin. Kohteena tänään meillä oli jälleen uusi maa Unkari ja siellä vanha pikkukaupunki Györ. Perillä tietöiden vuoksi pikku suunnistus-stiplu, mutta muuten ajopäivä sujui ilman mitään draamaa. Tosin iltapäivän lämpö perillä oli taas korkealla mutta tähän jo vähän alkoi tottumaan. Tarpeeksi juomaa ja riittävästi ruokaa, niin suomipojankin kone toimii vähän kuumemmassakin olosuhteessa. Hotelli Duna Panzio otti meidät lämpimästi vastaan ja saimme käyttöömme hotellin omistajan oman lukitun autopaikan. Liekö ukko lämmennyt, kun ymmärsi, että olemme Suomesta. Sukulaiskansaa nääs. Hintaa kivalla hotellilla mainion aamiaisen kanssa oli 48€ kahdelta. Györ paikkana on todella kaunis vanha kaupunki, rauhallinen tunnelma ja riittävästi nähtävää jokineen päivineen. Matkaa päivälle tuli vain reilu 300km. Tämä oli viimeinen paikka jonka olin etukäteen kellottanut ja varannut, nyt sitten koittaisi vapaaherrailu ja suunnittelua oli hyvä tehdä erinomaisten oluiden ja hyvä sapuskan äärellä.
12.8 Päätetty oli jo etukäteen, että Itävalta on pääkohteena tänä vuonna. Ainakin yhtenä niistä. Alunperin tarkoitus oli ajella lähelle Grazia, Route 69 hotelliin ja hieroa myös Mariborin läheltä eteenpäin kohti itävaltaa. Tämä kuitenkin hylättiin ja päätimme ajaa Itävaltaan vähän suorempaa reittiä. Lounasta syötiin Bad Schönaussa ja siitä hieraistiin Bergler Stuben nimiseen moto-hotelliin kilsan korkeuteen. Tämä vähän huolimattomasti valittu paikka osoittautui täyden kympin majoitukseksi. On vaikea kuvailla miten siisti mesta on, mutta tänne kannattaa poiketa jos vain on mahdollista.
 Suuren suuri autotalli pyörän pesua ja huoltoa varten, kaikki välineet ja aineet ym. saatavilla ja kunnon pesurit, kompurat sun muut. Paikka on ääri siisti alppityylinen isohko talo tai villa ja mikä parasta yöpyminen puolihoidolla 48€/hlö. Ja se illallinen.. Ai että, isäntä itse on entinen huippukokki. Taloa ympäröi omat kilipukit ja muut pihan eläimet.. Aamulla kun parvekkeelta katselin nummelle vuoren juurelle, niin siellä kauriit kisailivat keskenään. Mikä idylli. Ei jäänyt viimeiseksi kerraksi tämä visiitti.
13.8 Aamulla koitti muutamien mutkapätkien kautta siirtyminen tuttuun ja turvalliseen Motorrad Hotel Iselsbergerhoffiin. Tämä on pomminvarma mesta niille, jotka pitävät motohenkisistä paikoista, hyvästä keittiöstä ja vähän yksinkertaisemmasta olemisesta. Paikka jälleen täynnä motoristeja ja tuhannen ja yksi bemarin prätkää. Tästä olen aiemminkin kirjoitellut, siis lyhyesti, suosittelen. Tuossa muutamassa päivässä ajeltiin passoja ja nautiskeltiin taas mm. Grossclocknerista.
Honda pestynä, Bergler Stubn, Itävalta
15.8 Ajeltiin sitten Italian puolelle Garda järvelle. Halusimme päästä vuoren rinteelle ja varasimme sieltä yhdeksi yöksi majoituksen Hotel PIccolasta. Majoituimme neljälle tarkoitettuun huoneistoon, jossa oli omat terassit, keittiöt sun muut heebelit. Löytyipä jopa uima-allas ja pitihän se testata. Rentoa illanviettoja ja kävelyä pikku kylässä Gardan loistaessa kaukana alhaalla.
16.8 Ajoa alamäkeen 12,7 km ja päädyimme sitten yöpymään lisää Gardalla ja nyt sitten Limone Sul Gardan aivan keskustassa. Majoitus oli perustason hotellissa Hotel Garnissa. Siisti mesta ja kaikinpuolin käypäinen sijainti. Limonessa ollaan oltu monta kertaa ja se eroaa edukseen Riva de Gardasta pienuudellaan ja huomattavasti pienemmällä turisimeiningillään.  Italialainen rentous ja stressittömyys sopii meille, aina vain. Gardalla oleilun aikana ei tehty mitään ihmeellistä, vähän shoppailua, vähän enemmän ruokaa ja punaviiniä ja vielä vähän enemmän ulkoilmakonsertteja ja muita juomia. Siis lomaa.
Gardajärvi, Limone sul Garda
17.-19.8 Italiasta ajeltiin alppien yli Garmisch-Partenkircheniin pariksi yöksi. Saatiinpa matkalla jopa sadetta, ihan ekaa kertaa. No matka ei kaksisen pitkä ollut mutta erinäköisten liikenneonnettomuuksien ym. alppihärdellien vuoksi aikaa kului puolet ajopäivästä. Garmischiin päästiin iltapäivän lopulla ja sopuhintaan oltiin etukäteen varattu Atlas Posthotel aivan keskeltä cityä. Pyörät saatiin talteen kuten sovittu oli ja taas oli pari päivää aikaa nauttia kauniista kaupungista ja sen nähtävyyksistä. Täältä oli pakko jo laittaa kerhollekin kortti kun sen olin aivan täydellisesti unohtanut alkureissun huumassa. Rauhallinen pikku kaupunkihan tuo on, eli jos etsit menoa ja meininkiä niin valitse jotain muuta. Akut oli taas ladattu ja oli aika suunnata pohjoiseen. Selvää oli, että tällä reissulla ei ajettaisi metriäkään autobahn:lla jos ei pakko olisi. No ei ollut.
19.8 aamulla taasen ajoissa liikkeellä ja määränpäänä vanha linnakaupunki Wurzburg. Latasin tuon TomTomiin ja täppä kohtaan vältä moottoriteitä. Toimi erinomaisesti. Oma arvaus on, että keskinopeus ei ole juuri alampi kuin mitä baanalla kaikkien mahdollisten hidasteiden kanssa. Keskeistä on se, että tässä nähtiin aivan todella kauniita paikkoja ja tiet oli nopeita ja hyväkuntoisia. Suosittelen tätäkin. Kohteeseen päästiin ajoissa ja majoituimme edullisessa hotel Reginassa, mikä sijaitsee historiallisen keskustan kupeessa. Ei mikään halvin vaihtoehto, mutta kaikki pelasi paitsi se, että pyörät jäi ensi kertaa kadun varteen yöksi. Sarvilukot ja hälyttimet päälle ja löytyihän ne pyörät paikoiltaan aamulla. Tosin niin löytyi myös kymmenen euron pysäköintivirhemaksu. Herra hotellinjohtaja ihan itse meidät sille paikalle neuvoi.. Kaupunki oli lievä pettymys vaikka ihan kaunis vanha keskusta olikin. Jos joskus tähtäät Saksan Romantic-Routelle niin valitse esim. Rothenburg ob der Tauber, se tarjoaa aika paljon enemmän keskiajan fiilistä.
20.8 ja viimeinen varsinainen reissuaamu. Samat asetukset tomppaan ja nokka kohti Celleä. Tätä kaupunkia oli rouva erityisesti odottanut ja ladannut vierailulle kovat odotukset. Oli tätä cityä niin monessa paikassa kehuttu kauniiksi ja lumoavaksi ja vaikka millä adjektiiveillä, joita minä en edes ymmärrä. No perille päästiin taas ilman baanaa ja ainakin kuskit olivat aivan innoissaan. Hotelli jossa majoituimme oli pohjois-saksalaishenkinen ja todella todella siisti. Hotel Am Braunen Hirsch oli sopuhintainen ja tyylikäs päätös matkan majoituksille. Saksalaiseen tyyliin aamiaispöytä oli ruhtinaallinen. Sijaintikin oli muutaman minuutin kävelymatkan päässä vanhasta kaupungista. Pakko se on minunkin myöntää, että kylänraitti oli varsin vakuuttava vanhoine puukehikkoisine julkisivuineen. Söimme ja joimme reissun päätöstä kunnioittaen hyvässä Kreikkalaisessa ravintolassa illallisen ja aamulla kohti Travemundeä. Siinäpä tuo tänä vuonna.

Parit faktat reissusta:


  • 4848km pihasta pihaan.
  • Pirelli Scorpio Trial II kesti hienosti, n. 4tkm enemmän kuin alkup. rengas.
  • Kaveripariskunnan kuuspuolikas V-Strommi 1+1 hlö ja täysi matkapaketti yllätti positiivisesti. Sitkeä peli
  • Schuberth C3 pro, ensimmäinen avatta kypärä minulla. Mahtavan hiljainen ja hienoa avata ”keulaportti” kun on todella lämmintä.
  • Honda nyt on Honda. Kaikki toimii aina, keskikulutus 5,7 l/100km läpi tämän reissun.
Honda VFR1200X Crosstourer RTG
#motolife, #naturelovers, #honda, #moottoripyörä, #vfr1200x, #matkailu, #visitfinland, #visitpori, #ekoteko, #mp-mies, #teamcampari, #matkalla, #moottoripyöräily